Skriv taknemmelighedsdagbog og bliv gladere

Den nemmeste vej til at blive gladere og føle mere lykke er at være taknemmelighed. Og vejen til at blive mere taknemmelig kan findes i at begynde at skrive taknemmelighedsdagbog

Taknemmelighed har sit udspring i en opfattelse af, at livet er en gave frem for noget, vi har ret til eller krav på. Og når vi er taknemmelige for det vi har, frem for utaknemmelige for det vi ikke har, så bliver vi automatisk gladere og mere tilfredse med vores liv.

Faktisk er det at øve sig i at være mere taknemmelig, den nemmeste vej til at føle sig mere lykkelig eller tilfreds. Forskning har vist, at når du er taknemmelig, så producerer du glædeshormoner. Og det har stor indflydelse på negative tanker.

Hvis du fokuserer på det gode, og det du er taknemmelig over, så kommer din verden også til at føles smukkere og lykkeligere.

Man plejer at sige at ‘ det du fokuserer på, det får du’. Så når du fokuserer på de negative ting, så ser din verden trist og negativ ud. Men hvis du fokuserer på det gode, og det du er taknemmelig over, så kommer din verden også til at føles smukkere og lykkeligere. I hverdagen handler det om at sige tak med et smil, for det du udstråler, når du gør det, får du helt sikkert tilbage, ligesom du får surhed tilbage, hvis det er det, du udstråler.

Når man husker, hvad man er taknemmelig for, er det en slags reminder til alt det gode i livet.

Skriv taknemmelighedsdagbog

Hverdagen flyver afsted, og ofte når vi ikke at stoppe op og se, hvad vi har. Og der kan det at skrive taknemmelighedsdagbog hjælpe os med at huske at sætte pris på alt det gode i hverdagen.

En taknemmelighedsdagbog er egentlig bare en notesbog, du f.eks. har liggende ved din seng, hvor du hver aften skriver 3 ting, du har været taknemmelig for denne dag. Måske får du ikke skrevet i den hver aften, men kun en gang imellem. Og nogle dage vil du føle, at der er mange ting at være taknemmelig for, og andre dage er det svært at finde på bare én ting. Men når du har været i gang et stykke tid, vil du opleve, at du begynder at lægge mærke til de ting, du er taknemmelig for i løbet af dagen. Og det er lige præcis der, du gerne vil hen. For så bliver du automatisk mere tilfreds og glad i hverdagen.

Når du har været i gang et stykke tid, vil du opleve, at du begynder at lægge mærke til de ting, du er taknemmelig for i løbet af dagen

Hvis du ikke er vant til at fokusere på, hvad du er taknemmelig over, kan det i starten være svært at finde på noget. Men det kan sagtens være meget små ting eller ting, som du egentlig tager for givet. f.eks.

  • At du er vågnede i en varm seng
  • Vejret
  • Et smil du har modtaget eller givet
  • At alle børnene spiste af aftensmaden
  • Mennesker, der har gjort eller sagt noget, du er glad for
  • En opgave du har løst eller er begyndt på
  • Noget du har gjort (for dig selv eller andre)
  • Noget du har lært (f.eks. af en fejl du har lavet, en del af det er nemlig også at rumme alle livets sider

Det kan også være større ting, som ikke nødvendigvis er knyttet til den enkelte dag:

  • Noget eller nogen du er glad for at have i dit liv
  • Noget du er glad for at have mulighed for at ændre
  • Noget du er glad for at have accepteret
  • Noget du kan
  • Noget du har oplevet
  • Den du er (du må nemlig også meget gerne være taknemmelig overfor dig selv)

De næste uger er der fokus på taknemmelighed på balancebaren, og på Instagram. Du må meget gerne være med.

My Pocket of Time har været så søde at sponsorere en virkelig smuk taknemmelighedsdagbog, som du kan vinde på Instagram. Du kan også købe den her, og ellers er det også helt fint bare at bruge en helt almindelig lille notesbog.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

redaktion@balancebaren.dk