Mit hoved lyttede ikke til de signaler, min krop skreg til den

Et stressforløb fik Maria Abildgaard til at stoppe op og arbejde på at finde balancen igen og få en bedre forbindelse mellem krop og hoved via yoga og meditation. Læs hendes historie, og hvordan hun greb det an

Af Maria Abildgaard

I 2013 blev jeg ramt af stress. Som en følge af stress fulgte der også angstanfald med. Det var en tid med to små børn, hvor både min mand og jeg forsøgte at balancere hverdagslivet med to fuldtidsjobs og en masse rejsedage for os begge.

Da jeg blev ramt af stress, var vi begge hurtigt enige om, at der skulle ske en drastisk ændring i vores arbejds- og familieliv. Jeg blev også mere bevist om vigtigheden i at række ud efter hjælp, for med den sårbarhed der fulgte med et stressforløb, lærte jeg hurtigt, at jeg ikke kan alt.

Læs også om at deltage i pauserum

Jeg havde glemt at værne om de ting, der gjorde mig godt
Jeg begyndte hos en psykolog, så jeg kunne lære at forstå, hvad mit hoved sendte af signaler. Jeg opsøgte også en fantastisk Nordlys massør, som i den grad fik løsnet godt op for alle de ophobede spændinger i min krop. Og så fandt jeg tilbage til yogamåtten samt meditation og mindfulness.

Med to små børn og vores to fuldtidsjobs, havde jeg glemt at værne om de ting, der gjorde mig godt i hverdagen

Jeg havde egentlig dyrket yoga siden 2004, men med to små børn og vores to fuldtidsjobs, havde jeg glemt at værne om de ting, der gjorde mig godt i hverdagen. Og, som set i bagklogskabens ulidelige klare lys, bed mig godt og grundigt bagi tilbage i 2013.

Med yoga’en lærte jeg at forbinde hoved og krop, som i et par år havde været totalt afkoblet. Mit hoved lyttede ikke til de signaler, min krop skreg til den. Det var først, da jeg fik et voldsomt angstanfald, jeg forstod, at noget var helt galt. Det skræmte mig i lang tid, at min krop kom helt derud. I dag er jeg taknemmelig overfor den bratte vækning, for det har lært mig at lytte endnu mere, når selv de små ting prikker mig på skulderen, så jeg aldrig kommer derud igen, hvor kroppen behøver at råbe.

Få 5 korte konkrete tiltag til en mindre travl hverdag

Meditationen blev min get-away
Udover en masse genfunden yoga, lyttede jeg også til forskellige app’s dagligt. Og langsomt begyndte det at gå fremad igen. Jeg blev bevist om min vejrtrækning igen, egentlig så basalt, men i en stresset krop, var min vejrtrækning kronisk overfladisk. Meditationen blev min get-away når hverdagslivet føltes overvældende. Jeg kunne nemmere lige finde fem minutter til en meditation, vejrtrækningsøvelse eller bodyscan når behovet opstod. De 5 minutter blev ofte til mere, når jeg først tillod mig selv at trække mig fra det sociale liv.

Jeg har ikke sluppet det siden. Og jeg kan mærke i min krop, og i mit hoved især, når der er gået for lang tid imellem. Mit ukontrolleret tankemylder og små tegn på sygdomsangst er mine små venner, der kærligt prikker til mig, når mit sensitive sind er påvirket af stress igen. Jeg ved, jeg skal trække mig lidt tilbage fra mit sociale liv, finde ind på yogamåtten for at lave blide yogaøvelser, YIN og Restorativ yoga samt, og ikke mindst, meditation.

Læs om Anna Fridas hverdag som selvstændig og hjemmepasser

Underviser nu andre i metoderne
Jeg har lært så meget af min periode med stress og angst. I dag vil jeg slet ikke have været den periode foruden. Det lyder måske skørt, men jeg lærte så meget om mig selv, og jeg har i dag så meget godt i min værktøjskasse, jeg hiver frem, når små stress-signaler viser sig.

Jeg har i dag så meget godt i min værktøjskasse, jeg hiver frem, når små stress-signaler viser sig.

I dag underviser jeg små yoga- og meditationshold for stressramte samt afholder workshops. Jeg er meget bevist om at skabe hyggelige og ikke mindst trygge rum, så det bliver et varmt sted at være. Den rejse jeg oplever de stressramte, er på, fra de kommer den første gang til de er klare til arbejdsmarkedet igen, er så rørende.

Og jeg er både meget ydmyg og beæret over at få lov til at være med på sidelinjen og guide dem ind i yogastillinger, åndedrætsøvelser og meditationer, som jeg ved har en gavnlig effekt. Alene det at guide dem ind i en blid og rolig vejrtrækning kan for de fleste være en kæmpe sejr.

Jeg kan huske det, for sådan var det også for mig.

Læs også Marias guide til at komme i gang med at meditere

Om Maria

Maria Abildgaard er uddannet yogalærer og underviser flere gange om ugen i både yoga og meditation.

Privat er Maria gift med Michael, mor til to børn på 10 og 12 år og er bosiddende i Aalborg.

Du kan fange Maria på en yogamåtte hos bl.a. YOGA HUSET Aalborg, på workshops eller på små mindre private yogahold samt følge hende på Instagram, hvor hun inspirerer mange med yoga, meditation og hverdagslykkelivet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.